Χρήσιμες Συμβουλές

Ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων

  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να μιλήσει για οτιδήποτε το απασχολεί.
  • Ενισχύστε το παιδί να ρωτήσει και να συζητήσει ότι δεν καταλαβαίνει.
  • Η θεραπεία του παιδιού καλύπτεται από το απόρρητο ώστε το παιδί να νιώθει ότι μπορεί να εκφραστεί ελεύθερα.
  • Περιμένετε την αλλαγή να έρθει προοδευτικά και όχι αμέσως.
  • Επιβραβεύστε οποιαδήποτε θετική αλλαγή του παιδιού.
  • Συζητήστε ανοιχτά όλους τους προβληματισμούς σας σχετικά με το παιδί με τον θεραπευτή του.
  • Ρωτήστε με ποιον τρόπο μπορείτε να συμβάλλετε και εσείς στη θεραπευτική διαδικασία.

Εργοθεραπεία

  • Ζητήστε από το παιδί να κουρδίζει ένα ρολόι.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να ξύνει το μολύβι του.
  • Ταξινομείστε μαζί με το παιδί διάφορα αντικείμενα.
  • Φτιάξτε μαζί με το παιδί τρισδιάστατα ζώα χρησιμοποιώντας πηλό.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να χρωματίζει μέσα σε περίγραμμα.
  • Δημιουργήστε μοτίβα με το παιδί χρησιμοποιώντας σφραγίδες από πατάτα.
  • Φτιάξτε γλυκά ή απλά γεύματα ακολουθώντας εικονογραφημένες συνταγές.
  • Παίξτε παιχνίδια όπως παζλ, memory, lego.
  • Υποδείξτε στο παιδί να κυκλώνει κάποια συγκεκριμένη λέξη ή κάποιο γράμμα σε ένα παραμύθι.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να παρατηρεί τα σήματα του κώδικα οδικής κυκλοφορίας ή τα σήματα των αυτοκινήτων.

Λογοθεραπεία

  • Φροντίστε να είστε σωστό πρότυπο καθαρής ομιλίας για το παιδί.
  • Αποφύγετε τις μωρουδίστικες εκφράσεις.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να σας παρακολουθεί (πρόσωπο, χείλη, γλώσσα), καθώς σχηματίζετε ήχους ή λέξεις που δυσκολεύεται να προφέρει.
  • Μάθετέ του απλά ποιηματάκια με ομοιοκαταληξία.
  • Κόψτε και κολλήστε με το παιδί εικόνες αντικειμένων τα οποία μαθαίνει τώρα να λέει και να αναγνωρίζει.
  • Πηγαίνετε περίπατο και μιλήστε του για ο,τιδήποτε βλέπετε γύρω σας.
  • Φροντίστε να παίζει με άλλα παιδιά.
  • Συζητήστε για ομοιότητες και διαφορές μεταξύ αντικειμένων.
  • Ενθαρρύνετέ το να πλάθει τις δικές του ιστορίες.
  • Χρησιμοποιήστε νέες λέξεις για να εμπλουτίσετε το λεξιλόγιό του.
  • Διαβάστε του βιβλία με έγχρωμες εικόνες και κάντε του ερωτήσεις για να ενισχύσετε τη σκέψη και την ομιλία του.
  • Παίξτε παιχνίδια ζητώντας του να εκτελέσει απλές εντολές.

Συμβουλευτική γονέων

  • Αφιερώστε χρόνο στο παιδί σας.
  • Αναγνωρίστε και σεβαστείτε τα χαρακτηριστικά του παιδιού σας.
  • Μάθετέ του να εκτιμά τον εαυτό του και τους άλλους.
  • Βοηθήστε το παιδί να μάθει να επικοινωνεί με τους άλλους.
  • Φροντίστε να βλέπετε το παιδί σας σαν ολοκληρωμένο άτομο και όχι μεμονωμένα σαν τον “καλό μαθητή”, τον “ικανό αθλητή”, κ.λ.π.
  • Σεβαστείτε τα ενδιαφέροντα του παιδιού, ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο της ζωής του.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να ενεργεί σύμφωνα με τις δικές του αρχές και όχι με στόχο να κερδίσει την αποδοχή των άλλων.
  • Επιτρέψτε στο παιδί κάποιου βαθμού ανεξαρτησία, σε συνάρτηση βέβαια με την υπευθυνότητά του.
  • Δώστε ευκαιρίες στο παιδί, καθώς μεγαλώνει, να μάθει να παίρνει υπεύθυνες αποφάσεις.
  • Φροντίστε να υπάρχει συνέπεια ανάμεσα στα λόγια και στις πράξεις σας.

Παιγνιοθεραπεία

  • Φροντίστε να είστε σταθεροί και να ενθαρρύνετε το παιδί να έρχεται τακτικά στις θεραπευτικές συνεδρίες.
  • Αντισταθείτε στην τάση να ρωτάτε το παιδί τι έγινε στη συνεδρία. Αυτό μπορεί να πιέσει το παιδί να συζητήσει κάτι το οποίο μπορεί να δυσκολεύεται ακόμα να κατανοήσει ή και να αποδεχτεί.
  • Μην ζητάτε από το παιδί να είναι “καλό και φρόνιμο” στη διάρκεια της συνεδρίας. Το παιδί πρέπει να νιώθει άνετα να εκφράσει και τα “κακά” συναισθήματα, γνωρίζοντας ότι δεν θα επικριθεί γι' αυτά.
  • Επιτρέψτε στο παιδί να έρχεται ντυμένο με παλιά ρούχα ώστε να μην αγχώνεται ότι θα λερωθεί στην περίπτωση που επιλέξει να παίξει με άμμο, πηλό, νερό ή και τέμπερες.

Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία

  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Δείξτε του πώς να ετοιμάζει την τσάντα του με βάση το σχολικό πρόγραμμα της ημέρας
  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Απομακρύνετε ό,τι περιττό από το γραφείο του.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Προμηθεύστε το με έναν πίνακα ανακοινώσεων για να αναρτά το πρόγραμμα της εβδομάδας και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις του.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Εξασφαλίστε ένα συγκεκριμένο μέρος για διάβασμα.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Καθορίστε ένα ημερήσιο πλάνο μελέτης και ελεύθερου χρόνου.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Δείξτε του πώς να κρατάει σημειώσεις στο σχολείο.
  • Όταν αναφέρεστε σε γράμματα, να χρησιμοποιείτε πάντα τους ήχους και όχι τα ονόματα των γραμμάτων: /λ/ και όχι λάμδα, /α/ και όχι άλφα
  • Φροντίστε να φέρετε το παιδί σε επαφή με κείμενα προς ανάγνωση (οποιασδήποτε μορφής) της δικής του επιλογής και ενδιαφέροντος.
  • Προτρέψτε το παιδί να κάνει καταιγισμό ιδεών πριν αρχίσει να γράφει μια έκθεση
  • Προτρέψτε το παιδί να δημιουργεί ένα πλάνο της έκθεσης
  • Προτρέψτε το παιδί να διαβάζει φωναχτά/ να ηχογραφεί το κείμενο που έγραψε ώστε, ακούγοντάς το στη συνέχεια, να εντοπίσει πιθανά λάθη
  • Δημιουργείστε ποιηματάκια για κάποιους κανόνες γραμματικής.
  • Προτρέψτε το παιδί να εντοπίζει ομοιότητες και μοτίβα όταν μελετάει τις κλίσεις των ουσιαστικών και των ρημάτων και να τις σημειώνει με διαφορετικά χρώματα.
  • Δημιουργείστε ακρώνυμα για φαινόμενα γραμματικής, για πληροφορίες στην ιστορία, στη γεωγραφία κ.τ.λ. Π.χ.: Όσλο - Νορβηγία Στοκχόλμη – Σουηδία Ελσίνκι – Φινλανδία (Η σειρά των πρωτευουσών από την αριστερή προς τη δεξιά πλευρά του χάρτη)
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να εντοπίζει τις λέξεις-κλειδιά (κύρια σημεία) και να τις υπογραμμίζει.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί γράψει έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο που έχει μελετήσει.
  • Bοηθήστε το παιδί να χρησιμοποιεί τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει καλύτερα και ενθαρρύνετέ το να αναπτύξει τις δικές του στρατηγικές.
  • Ενημερώστε το δάσκαλο για τις δυσκολίες του παιδιού. Φροντίστε να έρθει σε επαφή με τον ειδικό παιδαγωγό, που παρακολουθεί το παιδί, για να συνεργαστούν με στόχο να πετύχουν την καλύτερη αντιμετώπιση του παιδιού στο σχολείο.
  • Αν το παιδί έχει νέο δάσκαλο αυτή τη χρονιά μην επαναπαύεστε ότι ο προηγούμενος έχει ενημερώσει τον καινούριο. Κάντε το εσείς και συζητήστε μαζί του όλα τα ζητήματα που σας απασχολούν.
  • Εάν το παιδί παρουσιάζει διάσπαση προσοχής τότε χρειάζεται συχνά διαλείμματα όταν διαβάζει, επειδή δεν μπορεί να συγκεντρωθεί για πολύ ώρα.
  • Απομακρύνετε από το χώρο που διαβάζει όλα τα ερεθίσματα (οπτικά ή ακουστικά) που πιθανόν να τραβούν την προσοχή του. Επίσης απομακρύνετε το γραφείο του από παράθυρα.
  • Εάν γράφει με το αριστερό χέρι ενημερώστε τη δασκάλα για να το βοηθήσει και αυτή στο σχολείο και αφήστε το ελεύθερο να γράψει όπως θέλει.
  • Να συμβουλεύεσθε καθημερινά το πρόχειρο τετράδιο σημειώσεων του παιδιού σας σχετικά με τις υποχρεώσεις του για το σπίτι.
  • Να επιβεβαιώνετε από το βράδυ ότι το παιδί σας έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό για το σχολείο και να ετοιμάζετε τη σχολική τσάντα εγκαίρως.
  • Εάν το παιδί σας εργάζεται σε πολύ αργούς ρυθμούς συζητήστε το θέμα με τη δασκάλα και σκεφθείτε διάφορους τρόπους για να συντομεύσετε τη μελέτη του στο σπίτι.
  • Εάν δυσκολεύεται καθώς διαβάζει κάποιες λέξεις τονίστε τις με χρωματιστό μαρκαδόρο.
  • Εάν χάνει το σημείο που βρίσκεται, δείξτε του πώς να χρησιμοποιεί ένα χάρακα ή ένα μικρό χαρτόνι για να κρύβει το υπόλοιπο κείμενο, πέρα από τη γραμμή που διαβάζει.
  • Ακόμα και εάν συλλαβίζει αποφύγετε καυστικά ή αρνητικά σχόλια αναφορικά με την απόδοσή του.
  • Δείξτε κατανόηση για την αρνητική στάση που μπορεί να έχει απέναντι στο διάβασμα και προσπαθήστε να αλλάξετε αυτά τα αισθήματα με ευχάριστο τρόπο. Για παράδειγμα, διαβάστε μαζί του κάποιο εικονογραφημένο βιβλίο ή περιοδικό και στη συνέχεια ζωγραφίστε κάτι ή να φτιάξτε ένα κολλάζ με αφορμή αυτά που διαβάσατε.
  • Αν μελετάει κάποιο θεωρητικό μάθημα (π.χ.: Ιστορία) προτρέψτε το να διαβάσει πρώτα την περίληψη του κεφαλαίου - αν υπάρχει – ώστε να έχει μια συνοπτική εικόνα του περιεχομένου.
  • Βοηθήστε το να μάθει ευκολότερα τα ιστορικά γεγονότα φτιάχνοντας σχεδιαγράμματα και δίνοντας ένα εύθυμο τόνο στις μνημονικές τεχνικές που χρησιμοποιείτε.
  • Φροντίστε να εμπλουτίσετε το λεξιλόγιό του. Αυτό θα βοηθήσει όχι μόνο στην κατανόηση του γραπτού λόγου (θεωρητικά μαθήματα) αλλά και του προφορικού.
  • Βεβαιωθείτε ότι το παιδί κατανοεί τις γραπτές οδηγίες σε μια εργασία. Ζητήστε του να σας πει με δικά του λόγια το περιεχόμενο των οδηγιών και ξεκαθαρίστε ό,τι δεν έχει καταλάβει.
  • Εάν η ορθογραφία είναι το αδύνατο σημείο του παιδιού σας τότε θα ήταν καλό να γράψετε σε μία κάρτα τη λέξη που το δυσκολεύει και να τονίσετε με διαφορετικό χρώμα τα γράμματα που πιθανόν να το μπερδεύουν
  • Χρησιμοποιείστε διασκεδαστικούς τρόπους για την εξάσκηση στην ορθογραφία (π.χ: κρεμάλα, σταυρόλεξα, κ.λ.π).
  • Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει να αναζητά όρους και πληροφορίες σε λεξικά και εγκυκλοπαίδειες.

Πρώιμη Παρέμβαση

  • Παίξτε απλά παιχνίδια μαζί με το παιδί
  • Αν υπάρχει αδερφάκι οργανώστε μία απλή και δομημένη δραστηριότητα (π.χ.: πάσες με την μπάλα, μπάσκετ, χρωμάτισμα) και βοηθήστε τα να παίξουν μαζί.
  • Βάλτε μουσική και δείξτε στο παιδί απλές κινήσεις να μιμηθεί. Βοηθήστε το να μάθει τους στίχους και να χορέψει μαζί σας.
  • Αξιοποιήστε τον ελεύθερό χρόνο του παιδιού, με απλές, δομημένες και ευχάριστες δραστηριότητες όπως ζωγραφική, χορός και μουσική, παζλ, τουβλάκια και δυαδικά παιχνίδια με εσάς ή κάποιο άλλο κοντινό του πρόσωπο ενήλικο ή συνομήλικο.
  • Βγάλτε φωτογραφίες από τις οικογενειακές στιγμές και τις δραστηριότητές του και φτιάξτε ένα άλμπουμ αναμνήσεων στο οποίο θα ανατρέχετε τακτικά.
  • Αξιοποιήστε το χρόνο σας μαζί του κάνοντας δουλειές στο σπίτι. (Βοηθήστε το παιδί να ταξινομήσει τα μαχαιροπήρουνα στο συρτάρι- Δείξτε στο παιδί πως να ξεχωρίζει τα ρούχα, να τα ομαδοποιεί και να τα τοποθετεί στη θέση τους (κάλτσες, μπλούζες, παντελόνια κ.τ.λ.). Φτιάξτε μαζί με το παιδί το τραπέζι ή το κρεβάτι του.)
  • Αξιοποιήστε τις επισκέψεις σας στην αγορά. Δείξτε στο παιδί τα φρούτα, τα λαχανικά, και άλλα προϊόντα. Ζητήστε του να πάρει κάποιο και να το τοποθετήσει στο καρότσι.

Ψυχολογική στήριξη

  • Δεν υπάρχουν σωστές ή λανθασμένες απαντήσεις στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία.
  • Μην λογοκρίνετε τις σκέψεις ή τις πράξεις σας. Ο ψυχολόγος έχει σαν στόχο να σας βοηθήσει και όχι να σας κρίνει.
  • Μην φοβηθείτε να εκφραστείτε ελεύθερα. Η θεραπευτική συνεδρία καλύπτεται από πλήρη εχεμύθεια.
  • Συζητήστε οτιδήποτε σας απασχολεί. Δεν υπάρχουν σημαντικά ή ασήμαντα θέματα στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία.
  • Η αλλαγή έρχεται προοδευτικά μέσα από την προσωπική προσπάθεια και τη βοήθεια του ψυχοθεραπευτή. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές ή συμβουλές που θα εξαφανίσουν το πρόβλημα από την μια στιγμή στην άλλη.

Παιδοψυχιατρική παρακολούθηση

  • Η στενή συνεργασία και η ενεργός συμμετοχή των γονέων συντελεί στην καλύτερη διαγνωστική και θεραπευτική διαδικασία.
  • Η συμβολή του παιδοψυχίατρου είναι καθοριστική για την καλύτερη κατανόηση αλλά και τη διάγνωση του προβλήματος.
  • Η φαρμακοθεραπεία δίνεται μόνο εφόσον κριθεί απαραίτητη από τον παιδοψυχίατρο και πάντα με την συναίνεση της οικογένειας.
  • Μην διστάσετε να δώσετε τις πληροφορίες που σας ζητούνται. Όσο πληρέστερη εικόνα δώσετε για το παιδί σας τόσο καλύτερα θα εκτιμηθούν οι υπάρχουσες δυσκολίες.