Επαναστάτης με Αιτία: Η Επανάσταση στην Εφηβεία

Είναι το τυπικό χαρακτηριστικό της εφηβείας: η επανάσταση. Και είναι ένα χαρακτηριστικό που προκαλεί τριβές με τους γονείς. Ο ιστότοπος Understanding Teenagers αναλύει το φαινόμενο και παρέχει συμβουλές στους γονείς, για να μπορέσουν να επιβιώσουν την εφηβεία των παιδιών τους.

Ένα από τα βασικά πράγματα που πρέπει να κάνει ένας έφηβος είναι να ανακαλύψει τη δική του ταυτότητα. Όσο είναι παιδιά, η αίσθηση του εαυτού τους είναι συνδεδεμένη με τους γονείς και τους φροντιστές τους. Για να γίνουν ενήλικες, οι έφηβοι πρέπει να κατανοήσουν ποιοι είναι ξέχωρα από τους γονείς τους. Αυτή η διαδικασία σχηματισμού ταυτότητας είναι κοινή εμπειρία, όμως συχνά δεν γίνεται κατανοητή.

Ως παιδιά υποθέτουμε ότι ο κόσμος είναι έτσι όπως οι γονείς μας τον περιγράφουν. Τα παιδιά θα έχουν παρόμοιες πεποιθήσεις, αξίες και προσδοκίες με τους γονείς τους. Καθώς γινόμαστε έφηβοι, η ικανότητα σκέψης αναπτύσσεται και σχηματίζουμε στενούς δεσμούς με ανθρώπους που δεν είναι οι γονείς μας ή τα αδέρφια μας. Αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν και άλλες απόψεις, πιστεύω και επιλογές εκεί έξω.

Σε αυτό το σημείο, οι έφηβοι αντιμετωπίζουν κάποια μεγάλα ερωτήματα. Είναι δυνατόν οι γονείς μου να κάνουν λάθος; Κι αν ο δικός τους τρόπος δεν είναι ο καλύτερος τρόπος; Κι αν υπάρχει ένας τρόπος που θα είναι πιο κατάλληλος για μένα εκεί έξω;

Τα θέματα της ακαδημαϊκής προσήλωσης, της επιλογής καριέρας, της σεξουαλικότητας, της θρησκείας ή πολιτικών πεποιθήσεων, των χόμπι, της προσωπικής έκφρασης είναι πλέον όλα ανοιχτά. Θέτοντας ερωτήματα, εξερευνώντας τις δυνατότητες και δεσμευόμενοι με μια συγκεκριμένη απόφαση, οι έφηβοι εδραιώνουν τη δική τους ταυτότητα.

Οι επαναστάτες είναι θαρραλέοι εξερευνητές

Ο μοναδικός τρόπος που μπορούν οι έφηβοι να εξερευνήσουν και να καταλήξουν σε μια δέσμευση που είναι προσωπικά δική τους είναι πρώτα να απορρίψουν ή να αναστείλουν την παιδική τους ταυτότητα που συμμορφωνόταν προς τους γονείς τους. Μόλις δώσουν στον εαυτό τους την άδεια αυτή, είναι ελεύθεροι να εξερευνήσουν τις εναλλακτικές.

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής, οι γονείς συχνά αισθάνονται ότι ο έφηβος είναι αναιδής, ξεροκέφαλος, αγνώμων ή πως οδεύει σε ένα μονοπάτι καταστροφής. Ή, για να το θέσουμε αλλιώς, οι γονείς πιστεύουν πως ο έφηβος επαναστατεί. Ως γονέας μπορεί να νιώθετε ότι, επειδή ο έφηβός σας απορρίπτει τα πιστεύω σας και τις αξίες σας ή αμφισβητεί την εξουσία τους, απορρίπτει και εσάς ως γονέα.

Σε αυτό το σημείο, είναι σημαντικό να τονιστεί:

  • Η απόρριψη μιας άποψης ή πεποίθησης δεν είναι το ίδιο με την απόρριψη ενός ανθρώπου.
  • Η εξερεύνηση νέων σκέψεων και ιδεών δεν εξισώνεται με ισόβια δέσμευση. 
  • Η διαφορά δεν είναι απαραίτητα λάθος, αλλά μπορεί να μοιάζει τρομακτική.

Επιτυχημένη Εξέγερση

Για να γίνουν οι έφηβοι ενήλικες με αυτοπεποίθηση, ικανοποιημένοι με αυτό που είναι, χρειάζεται να δημιουργήσουν τις δικές τους δεσμεύσεις. Το να τους ανήκει μια απόφαση σημαίνει προσωπική επιλογή. Όταν περιορίζουμε την εξερεύνηση των εφήβων ή όταν αντιδρούμε υπερβολικά στην αναζήτησή τους, κάθε άλλο παρά τους βοηθάμε να γίνουν δυνατοί ενήλικες.

Όταν ένας έφηβος δεσμεύεται σε μια ταυτότητα (πεποίθηση, αξία, φιλοδοξία, σχέση) επειδή έτσι του είπαν οι γονείς του, αποτυγχάνει να εδραιώσουν μια ταυτότητα η οποία θα του ανήκει (οι ειδικοί το ονομάζουν αυτό κατάσχεση). Οι έφηβοι που επιλέγουν μια καριέρα, ένα πανεπιστήμιο, έναν σύντροφο ή ένα άθλημα για να ικανοποιήσουν τους γονείς τους κινδυνεύουν να μη σχηματίσουν μια δυνατή εικόνα του εαυτού τους.

Στην άλλη άκρη του φάσματος, κάποιοι έφηβοι φαίνεται πως ποτέ δεν ενδιαφέρονται να δεσμευτούν με οτιδήποτε μεγαλύτερο από το να περάσουν την κάθε μια μέρα και να διασκεδάζουν καθώς το κάνουν αυτό (οι ειδικοί το λένε αυτό διάχυση). Οι έφηβοι που εισέρχονται στην ενήλικη ζωή χωρίς ξεκάθαρη αίσθηση κατεύθυνσης, πιστεύω και δέσμευση μπορεί να δυσκολευτούν να κατασταλάξουν ή να εστιάσουν στο χτίσιμο μιας ικανοποιητικής ζωής με νόημα.

Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τους εφήβους να επιτύχουν εποικοδομητικά στην εξέγερσή τους με τους παρακάτω τρόπους:

  • Επιτρέποντας και ενθαρρύνοντας τον έφηβο να κάνει ερωτήσεις.
  • Δείχνοντας ενδιαφέρον για τις νέες αναζητήσεις ή τα ενδιαφέροντα που μπορεί να έχει ο έφηβος.
  • Ρωτώντας τον έφηβο τι του αρέσει ή τι θέλει από τη ζωή του.
  • Ενθαρρύνοντας τις ανοιχτές συζητήσεις σχετικά με ιδέες και αξίες.
  • Συζητώντας ανοιχτά και ξεκάθαρα για τις δικές σας αξίες και αποφάσεις.
  • Αποφεύγοντας να συνδέετε την αποδοχή από τις επιλογές ή τις επιδόσεις.

Σημειώστε ότι οι έφηβοι εξακολουθούν να έχουν ανάγκη από ξεκάθαρα όρια και προσδοκίες σχετικά με τη συμπεριφορά τους. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από το αν εξερευνούν ή όχι. Αν η εξέγερση του εφήβου σας καταλήγει σε αντικοινωνική συμπεριφορά, βία ή σωματική βλάβη άλλων, τότε αναπτύσσουν μια αρνητική ταυτότητα που δε θα τους βοηθήσει στη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή.

Παίρνοντας ρίσκα

Μπορεί να είναι τρομακτικό για τους γονείς να παρακολουθούν το παιδί τους να απομακρύνεται από την οικογένεια. Αλλά αυτό είναι μέρος της διαδικασίας μεγαλώματος για όλους μας. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί έφηβοι θα μεγαλώσουν και θα υιοθετήσουν αξίες και αρχές που δε διαφέρουν πολύ από εκείνες των γονιών τους.

 

http://understandingteenagers.com.au/blog/why-teenage-rebellion-is-a-good-thing/