- ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία:
Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί: Δείξτε του πώς να κρατάει σημειώσεις στο σχολείο.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΠώς να βοηθήσετε το νήπιό σας να εκφράσει τα συναισθήματά του
Έχοντας πάντα το νου μας στα αναπτυξιακά ορόσημα που πρέπει να φτάσει το παιδί μας, όπως την εκπαίδευση στη χρήση γιογιό και το να τρώει μόνο του, ξεχνάμε τα σημαντικά συναισθηματικά ορόσημα που τα νήπια πρέπει να κατακτήσουν. Όταν τα νήπια δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, είναι πιο πιθανό να εκνευριστούν, να γίνουν επιθετικά και να ξεσπάσουν στους γύρω τους.
Κάποιοι γονείς σοκάρονται και τρομάζουν από τη συμπεριφορά των παιδιών τους και το αντιμετωπίζουν ως θέμα πειθαρχίας. Στην πραγματικότητα η συμπεριφορά του παιδιού τους είναι απλώς μια απέλπιδα προσπάθεια να επικοινωνήσει τις ανάγκες και τα συναισθήματά του στους άλλους.
Κανείς δεν υποστηρίζει ότι η συμπεριφορά δεν πρέπει να έχει συνέπειες, αλλά πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά τις δεξιότητες έκφρασης των συναισθημάτων τους, ώστε να μην καταλήγουν στην ίδια κατάσταση ξανά και ξανά.
Τα νήπια συνήθως ξεπερνούν τη συμπεριφορά αυτή καθώς μεγαλώνουν και αποκτούν το συναισθηματικό λεξιλόγιο που απαιτείται για να ακουστούν τα συναισθήματά τους από τους γύρω τους, αλλά για ποιο λόγο να περιμένουμε; Τα νήπια έχουν την ικανότητα και τη δυνατότητα να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, απλώς χρειάζεται να καθοδηγηθούν προς τη σωστή κατεύθυνση. Όταν τα παιδιά δεν έχουν την ικανότητα να περιγράψουν με ακρίβεια πώς αισθάνονται, οι γονείς θα δυσκολευτούν περισσότερο να κατανοήσουν πώς να τα βοηθήσουν.
Παρακάτω αναφέρονται τρόποι για να βοηθήσουμε τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Χρησιμοποιήστε οι ίδιοι λέξεις για συναισθήματα.
Συχνά, ως γονείς, δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με τον καλύτερο τρόπο. Τα παιδιά μας παρακολουθούν συνεχώς, μας αντιγράφουν, μας κοιτούν για να δουν πώς να δράσουν και τι να πουν. Οπότε, όταν βρίζουμε, τα μικρά παιδιά μας νομίζουν ότι έτσι πρέπει κι εκείνα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Όταν τα παιδιά θυμώνουν, θα επαναλάβουν τις λέξεις μας, όσο παραστατικές κι αν είναι, αλλά τότε θα βρουν τον μπελά τους και θα τους πούμε «Μην το λες αυτό!». Κι αυτό τους προκαλεί σύγχυση.
Τα νήπια μαθαίνουν πώς να εξερευνούν στον κόσμο και τις μισές φορές νιώθουν χαμένα. Ως γονείς, μπορούμε να κάνουμε αυτήν την εξερεύνηση ευκολότερη ή περιπλοκότερη γι? αυτά. Όταν θυμώνετε, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε καλές λέξεις συναισθημάτων. Βέβαια, όλοι είμαστε άνθρωποι και αυτό μπορεί να είναι αδύνατο κάθε στιγμή, αλλά είναι καλό να έχουμε συναίσθηση του λεξιλογίου που επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε μπροστά στο νήπιό μας. Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε εκφραστικές λέξεις που σας βοηθούν να ορίσετε το ακριβές συναίσθημα που νιώθετε εκείνη τη στιγμή. Χρησιμοποιήστε ένα ευρύ λεξιλόγιο συναισθημάτων, όπως ανήσυχος, εκνευρισμένος, ενοχλημένος και αγανακτισμένος. Μπορείτε να πείτε «Έχω εκνευριστεί τόσο πολύ τώρα! Προσπαθώ συνέχεια να φτιάξω το παιχνίδι αυτό, αλλά δεν δουλεύει!» ή «Ανησυχώ. Όλοι αρρωσταίνουν και ανησυχώ ότι θα αρρωστήσουμε και όλοι εμείς.» Τα νήπια θα μάθουν να χρησιμοποιούν τις λέξεις με ακρίβεια και στο σωστό πλαίσιο, αν τις ακούν να χρησιμοποιούνται. Μέχρι τα παιδιά να πάνε στο σχολείο, οι γονείς είναι εκείνοι που δημιουργούν το λεξιλόγιό τους.
Ονομάστε τα συναισθήματα του παιδιού σας.
Συχνά τα νεότερα νήπια έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και, όταν εκνευρίζονται, το λεξιλόγιό τους γίνεται ακόμα πιο περιορισμένο. Τα νήπια θα καταφύγουν στο γρύλισμα, το ξεφύσημα, τις φωνές, το κλάμα και το κατσούφιασμα, όταν εκνευριστούν. Τις περισσότερες φορές οι γονείς γνωρίζουν γιατί το παιδί τους είναι εκνευρισμένο.
Βοηθήστε το παιδί σας να βάλει λέξεις στα συναισθήματά του. Αν το παιδί σας είναι αναστατωμένο που δεν έχει ένα μπισκότο και έχει κατεβάσει μούτρα, μπορείτε να πείτε κάτι, όπως «έχεις θυμώνει. Έχεις θυμώσει, γιατί θες να φας μπισκότο και δεν σε αφήνω.» Όσο απλοϊκό κι αν ακούγεται, διδάσκετε ενεργά το παιδί σας πώς να συνδέει τα συναισθήματά του με τις λέξεις.
Καθώς το παιδί σας σάς ακούει να χρησιμοποιείτε περισσότερες λέξεις συναισθημάτων, θα αρχίσει να σας διορθώνει, αν δεν αναγνωρίζετε με ακρίβεια τα συναισθήματά του. Μπορεί να πει «Δεν είμαι λυπημένος, είμαι θυμωμένος. Ήθελα το παιχνίδι αυτό και εκείνη το πήρε.» Όταν το παιδί σας αρχίσει να το κάνει αυτό, θα ξέρετε ότι αρχίζει να αναπτύσσει τη συναισθηματική του νοημοσύνη.
Μπορείτε επίσης να σταθείτε με το παιδί σας μπροστά στον καθρέφτη και να πείτε «Κοίτα το πρόσωπό σου. Είναι κατακόκκινο και σουφρωμένο. Φαίνεσαι πολύ θυμωμένος αυτή τη στιγμή.» Αυτό θα του δώσει την οπτική εικόνα της διάθεσής του και μια λέξη συναισθήματος που αντιστοιχεί στο συναίσθημά του.
Ονομάστε τα συναισθήματα των άλλων.
Η παρατήρηση είναι ένας εξαιρετικός τρόπος μάθησης. Όταν δείτε κάποιον που επιδεικνύει ισχυρό συναίσθημα, ονομάστε αυτό το συναίσθημα για το νήπιό σας. Μπορείτε να πείτε «Βλέπεις το κορίτσι αυτό; Κλαίει. Πρέπει να είναι λυπημένο. Αναρωτιέμαι γιατί είναι λυπημένο.»
Η αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων όχι μόνο εμπλουτίζει το λεξιλόγιο συναισθημάτων του παιδιού, βελτιώνει επίσης την ενσυναίσθησή του προς τους άλλους. Το παιδί σας θα μπορεί να «διαβάσει» κοινωνικές καταστάσεις με μεγαλύτερη ακρίβεια χάρη στην ικανότητά του να διαβάζει τα συναισθήματα των άλλων.
Κάντε έναν «έλεγχο» συναισθημάτων το βράδυ.
Το μοίρασμα των συναισθημάτων της ημέρας κατά τη διάρκεια του δείπνου είναι μια καλή οικογενειακή παράδοση. Κάποιες οικογένειες ζητούν από όλους στο οικογενειακό τραπέζι να μιλήσουν για «το υψηλότερο και το χαμηλότερο» σημείο της ημέρας τους.
Για τα μικρότερα παιδιά, μπορείτε να προσαρμόσετε την παράδοση αυτή και να ζητήσετε από όλους να πουν κάτι που τους έκανε χαρούμενους και θυμωμένους κατά τη διάρκεια της ημέρας εκείνης. Μπορείτε να εναλλάσσετε τα συναισθήματα που χρησιμοποιείτε κάθε μέρα, κρατώντας ένα χαρούμενο συναίσθημα (χαρούμενος, ενθουσιασμένος, κλπ) και ένα δυσάρεστο συναίσθημα (φοβισμένος, θυμωμένος, λυπημένος, κλπ). Για τα νήπια που είναι αεικίνητα και δεν κάθονται στο οικογενειακό τραπέζι, μπορείτε να κάνετε τον «έλεγχο» αυτόν την ώρα που πέφτουν για ύπνο.
Παίξτε παιχνίδια συναισθημάτων.
Μπορείτε να παίξετε με το νήπιό σας ένα παιχνίδι «Μάντεψε το Συναίσθημα». Μπορείτε ο καθένας από εσάς να παίρνει μια έκφραση και ο άλλος να πρέπει να μαντέψει το συναίσθημα που δείχνει ο άλλος. Αυτό βοηθά σε δυο επίπεδα. Πρώτον, βοηθά το παιδί να αντιστοιχήσει την έκφρασή σας στα διάφορα συναισθήματα. Δεύτερον, βοηθά το παιδί να αντιστοιχήσει την έκφραση προσώπου του ιδίου σε ένα συναίσθημα. Παίξτε το παιχνίδι κοντά σε έναν καθρέφτη, όπου το παιδί μπορεί να δει οπτικά τις διαφορετικές εκφράσεις.
Αν το παιδί σας είναι εξοικειωμένο με την τεχνολογία, μπορεί να παίζει με τις διάφορες εφαρμογές ειδικά σχεδιασμένες για να διδάσκονται τα νήπια να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν συναισθήματα. Αν πληκτρολογήσετε «συναισθήματα/feelings» αναζητώντας παιχνίδια, θα βρείτε ένα μακρύ μενού από παιχνίδια για νήπια που βασίζονται σε συναισθήματα και πολλά από αυτά είναι δωρεάν.
Παρακολουθήστε εκπομπές και διαβάστε βιβλία που έχουν σχέση με συναισθήματα.
Τα παιδιά μαθαίνουν με τη χρήση πολλών μέσων. Υπάρχουν πολλές εξαιρετικές παιδικές εκπομπές που μιλούν για συναισθήματα σε κάθε επεισόδιο. Τα βιβλία είναι επίσης μια καταπληκτική ιδέα για να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει για τα συναισθήματα με έναν πιο φυσικό και χαλαρό τρόπο. Υπάρχει πληθώρα σπουδαίων βιβλίων για νήπια που πραγματεύονται τα συναισθήματα.
Η μάθηση του πώς να εκφράζει τα συναισθήματά του θα απαιτήσει αρκετό χρόνο από το νήπιό σας και υπομονή από εσάς. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάξετε το νήπιο να εκφράζει τα συναισθήματά του είναι στο φυσικό πλαίσιο των καθημερινών δραστηριοτήτων. Μάθετε να ενσωματώνετε λέξεις συναισθημάτων στο λεξιλόγιό σας. Συχνά αναγνωρίστε τα συναισθήματα του παιδιού σας. Διαβάστε βιβλία για συναισθήματα. Παρακολουθήστε εκπομπές για συναισθήματα. Σύντομα, το παιδί σας θα έχει αναπτύξει τη δεξιότητα να εκφράζει το πώς νιώθει.
Πηγή:
https://www.anxioustoddlers.