- ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Εργοθεραπεία:
Φτιάξτε γλυκά ή απλά γεύματα ακολουθώντας εικονογραφημένες συνταγές.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑΤα οφέλη της μάθησης μέσα από το παιχνίδι
Το παιχνίδι είναι η «δουλειά» των παιδιών.
Υπάρχουν πολλά στάδια από τα οποία περνάει το παιδί σε ό,τι αφορά το συμβολικό παιχνίδι . Για παράδειγμα, ένα νήπιο 18 μηνών θα κάνει ότι ταΐζει την κούκλα του ή ότι σκεπάζει το αρκουδάκι του με κουβέρτα για να κοιμηθεί. Ωστόσο, ένα 5χρονο παιδί μπορεί να επινοήσει ένα περίπλοκο σενάριο, το οποίο περιλαμβάνει το στήσιμο καρεκλών και την προσποίηση ότι βρίσκεται σε αεροπλάνο. Κάθε στάδιο παιχνιδιού από το οποίο περνάνε τα παιδιά βοηθά την ανάπτυξή τους.
Τρία οφέλη της μάθησης μέσα από το παιχνίδι.
1. Το παιχνίδι ενθαρρύνει την επικοινωνία.
Το παιχνίδι προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες λόγου και ομιλίας καθώς και δεξιότητες ακρόασης. Τα παιδιά μιλάνε και ακούνε καθώς παίζουν. Είτε αυτό συμβαίνει κατά το μοναχικό παιχνίδι, που συνήθως περιλαμβάνει μονολόγους και αφήγηση (π.χ. «τώρα το αυτοκίνητό μου πάει πάνω στο βουνό, μετά κατεβαίνει, βρουμ, βρουμ, βρουμ.») είτε κατά το συνεργατικό παιχνίδι, τα παιδιά επικοινωνούν για να προσθέσουν σκοπό στο παιχνίδι τους.
Όσο πλουσιότερο είναι το λεξιλόγιο στο οποίο εκτίθεται το παιδί σε καθημερινή βάση, τόσο μεγαλύτερη είναι η ποικιλία των λέξεων που ενσωματώνει στο παιχνίδι του. Για παράδειγμα, αν παίζουν το εστιατόριο, μπορούν να αποφασίσουν ποιος θα είναι ο μάγειρας και ποιος ο σερβιτόρος, τι θα έχει το μενού και πώς θα πληρώσουν οι πελάτες. Επίσης, σε περίπτωση διαφωνίας, μπορούν να χρησιμοποιήσουν γλώσσα διαπραγμάτευσης, ώστε να εκφράσουν τις διαφωνίες τους και να καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση.
2. Το παιχνίδι βελτιώνει τη γνωστική ανάπτυξη.
Τα παιδιά που παίζουν με συμβολικό παιχνίδι τείνουν να έχουν πιο περίπλοκα επίπεδα διάδρασης με τους άλλους. Η Doris Bergen (2002) βρήκε ότι όλο και περισσότερα στοιχεία υποστηρίζουν τις σχέσεις ανάμεσα στη γνωστική ικανότητα και την υψηλή ποιότητα συμβολικού παιχνιδιού.
Επιπλέον, αν τα παιδιά στερούνται παιχνιδιού, οι μακροπρόθεσμες δυνατότητές του που έχουν σχέση με την επίλυση προβλημάτων, τις κοινωνικές δεξιότητες και τους ακαδημαϊκούς τομείς (όπως γλώσσα, μαθηματικά και επιστήμες) μπορούν να μειωθούν. Η περιπλοκότητα των δεξιοτήτων αυτών δείχνει ότι μάλλον πολλές περιοχές του εγκεφάλου εμπλέκονται.
Επιπλέον έρευνα για τα οφέλη της μάθησης μέσα από το παιχνίδι δείχνει ότι:
- Τα παιδιά των οποίων οι πατέρες έπαιζαν με αυτά είχαν υψηλότερα επίπεδα φαντασίας και γνωστικής ικανότητας από εκείνα των οποίων οι πατέρες δεν έπαιζαν με αυτά.
- Τα παιδιά που έπαιζαν με τους γονείς τους συμμετείχαν επίσης σε άλλες δραστηριότητες, είχαν θετική ψυχική υγεία, σχημάτιζαν ισχυρότερες φιλίες και βίωναν ισχυρότερους οικογενειακούς δεσμούς, σε σύγκριση με τα παιδιά με τα οποία δεν έπαιζαν τόσο οι γονείς τους.
- Τα παιδιά των οποίων οι μητέρες έπαιζαν μαζί τους έδειχναν υψηλότερο επίπεδο προσκόλλησης στις μητέρες τους και απολάμβαναν πιο θετική ανάπτυξη σε σχέση με τα παιδιά των οποίων οι μητέρες δεν έπαιζαν μαζί τους τακτικά.
3. Το παιχνίδι ενθαρρύνει το χτίσιμο σχέσεων.
Το παιχνίδι βοηθά την ενίσχυση της ανάπτυξης των κοινωνικών δεξιοτήτων. Τα παιδιά που παίζουν με τους γονείς τους και τους συνομήλικους μαθαίνουν πώς λειτουργούν οι σχέσεις μέσα από την εμπειρία τους στο παιχνίδι. Καθώς το παιχνίδι γίνεται πιο σημαντικό στη ζωή του παιδιού, μια αύξηση στο πλήθος και την ποιότητα των φιλιών παρατηρείται.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ζωτικό κομμάτι της γλωσσικής ανάπτυξης. Η γλώσσα είναι πολλά περισσότερα από τις λέξεις που λέμε.
Πηγή: