Όταν το παιδί τσακώνεται με τους φίλους του

Τα προβλήματα με τους φίλους στο δημοτικό είναι τα πρώτα πραγματικά θέματα στα οποία τα παιδιά μας στέκονται σε ξένο έδαφος χωρίς να έχουν εμάς να παλεύουμε στο πλευρό τους. Μπορεί να νιώθουμε ότι δεν ξέρουμε τι να κάνουμε ή ακόμη κι αν πρέπει να κάνουμε κάτι. Μπορεί να νιώθουμε μπερδεμένοι, καθώς δεν ήμασταν παρόντες στον καυγά και δεν γνωρίζουμε ολόκληρη την ιστορία. Συνεπώς, όταν ανακύπτουν προβλήματα με τις φιλίες του παιδιού μας, τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;

Οι φιλίες είναι σημαντικές

Το θέμα συζήτησης μπορεί να είναι η ανταλλαγή συλλεκτικών καρτών, η έκρυθμη κατάσταση μπορεί να φαντάζει ανούσια σύμφωνα με τα κριτήρια των ενηλίκων, αλλά οι φιλίες είναι σημαντικές.

Για τα παιδιά, η μέρα στο σχολείο είναι μακρά. Οι φίλοι είναι σημαντικοί συμπολεμιστές που βιώνουν την ίδια καθημερινότητα με τα παιδιά. Βρίσκονται στον ίδιο χώρο, υπάρχει υποστήριξη μεταξύ τους, νιώθουν λιγότερο μόνα και μπορούν να διασκεδάσουν παρέα μέσα στην ημέρα. Αυτές οι σχέσεις έχουν τεράστια σημασία.

Οι φιλίες στην ηλικία αυτή είναι επίσης ζωτικής σημασίας στη δόμηση κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων που θα διαρκέσουν μια ολόκληρη ζωή. Αν είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να ξεπεράσουν έναν καβγά με κάποιον φίλο, χρειάζεται πρώτα να δώσουμε στις φιλίες την αρμόζουσα αξία.

Πρέπει να παρέμβουμε;

Πριν σκεφτούμε πώς να παρέμβουμε, πρώτα πρέπει να σκεφτούμε αν πρέπει να το κάνουμε. Φυσικά δεν υποστηρίζουμε ότι πρέπει τα παιδιά να αφεθούν μόνα τους και χωρίς στήριξη. Ωστόσο, υπάρχουν φορές που χρειάζεται να μείνετε στο πλάι και να μην ηγείστε της επίθεσης.

Τα θέματα με τις φιλίες θα συμβούν σε διάφορα σημεία της παιδικής ηλικίας. Το πρώτο μέλημά μας πρέπει να είναι να δώσουμε στα παιδιά τις δεξιότητες και τα εργαλεία για να μπορούν να τα διαχειριστούν μόνα τους. Αν αυτό αποτύχει ή η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή ή υπάρξει βία, τότε πρέπει να αναλάβετε ένα πιο δυναμικό ρόλο.

Είναι επίσης σημαντικό να αναγνωρίσουμε ως γονείς το σενάριο της Μαμάς Αρκούδας. Όταν κάποιος πληγώνει το αρκουδάκι μας, το ένστικτό μας είναι να παρέμβουμε, να το προστατέψουμε από περαιτέρω πόνο, συχνά δείχνοντας τα δόντια μας. Ωστόσο, αυτό το ένστικτο συχνά μας τυφλώνει και δεν βλέπουμε όλα τα δεδομένα (όπως για παράδειγμα αν το παιδί μας δεν ήταν ιδιαίτερα ευγενικό). Επίσης μας εμποδίζει από το επιτρέψουμε στο παιδί μας να σταθεί στα πόδια του και να γίνει ανεξάρτητο.

Βήματα για να βοηθήσετε το παιδί σας

1.     Ακούστε.

Όταν τα παιδιά έρχονται σε εσάς κλαίγοντας ή νιώθοντας αδικημένα, ο πρωταρχικός σας ρόλος είναι να ακούσετε. Ακούγοντας ενεργητικά το παιδί σας, καθώς επικοινωνεί τα συναισθήματά του για τον καβγά με τους φίλους του, μπορείτε να αμβλύνετε την ένταση των συναισθημάτων του.

Τα έντονα συναισθήματα μπορεί να είναι τρομακτικά για τα παιδιά. Πείτε τους ότι τους επιτρέπεται να νιώθουν όσα νιώθουν. Δώστε τους τα εργαλεία να τα εκδηλώσουν κατάλληλα.

Ακούστε ενεργητικά, ώστε να μπορέσετε να κατανοήσετε το θέμα σε βάθος, πέρα από όλα τα «μου ? πε, του ?πα». Αγκαλιάστε το παιδί σας, δώστε του χρόνο να μιλήσει και δείξτε του ότι εκτιμάτε το γεγονός ότι μοιράζεται το πρόβλημά του μαζί σας.

2.     Δείτε το θέμα με ενήλικη ματιά.

Μην αντιδράσετε αμέσως. Η αυθόρμητη αντίδραση συχνά γυρίζει πίσω σαν μπούμερανγκ και μειώνει τις πιθανότητες το παιδί σας να έρθει ξανά σε εσάς στην περίπτωση μελλοντικών προβλημάτων. Επιπλέον, μπορεί να ανακαλύψετε ότι περισσότερες πληροφορίες θα έρθουν στην επιφάνεια με το πέρασμα κάποιων ωρών ή ημερών.

Πάρτε όσο χρόνο χρειάζεστε για να σκεφτείτε την υπόθεση. Σκεφτείτε τι άλλο χρειάζεται να μάθετε. Σκεφτείτε ποια εργαλεία έχει το παιδί σας και τι χρειάζεται για να διαχειριστεί την υπόθεση. Πρέπει να δράσει; Χρειάζεται καθοδήγηση; Ή απλώς χρειάζεται να αφήσει τον χρόνο να περάσει;

3.     Θυμηθείτε την παροδική φύση των παιδιών.

Ενώ εσείς σκέφτεστε όσα έχουν συμβεί, μπορεί να δείτε ότι το παιδί σας έχει προχωρήσει παρακάτω και η φιλία του έχει αποκατασταθεί. Τα προβλήματα φιλίας στο δημοτικό μπορεί να είναι βραχύβια και να τελειώνουν πριν καν ξεκινήσουν. Δε θα βοηθήσει το παιδί σας αν εσείς προσκολληθείτε στο «να κρατάτε κακία» ή να επανέρχεστε στο αρχικό πρόβλημα.

4.     Δώστε τους την αυτοπεποίθηση που χρειάζονται για να δράσουν.

Ο ρόλος σας είναι καίριος στο να δώσετε στο παιδί σας την αυτοπεποίθηση για να βρει τη λύση μόνο του. Δίνοντάς του αυτήν την ευκαιρία χτίζει την αυτοπεποίθησή του. Επαινέστε τις προσπάθειές του.

Το κάθε παιδί και η κάθε περίπτωση απαιτούν διαφορετικά επίπεδα σχολιασμού στο επίπεδο αυτό. Κάποια παιδιά επωφελούνται από μια απλή κουβεντούλα κατά την οποία μπορούν να εξηγήσουν τι αισθάνονται και εσείς τα ενθαρρύνετε να μπουν στη θέση του άλλου παιδιού. Κάποια παιδιά μπορεί να επωφεληθούν από δραματοποιημένη αναπαράσταση της κατάστασης. Άλλα παιδιά επωφελούνται από την καθοδήγηση σχετικά με το πώς να υπερασπιστούν τον εαυτό τους ή πώς να χρησιμοποιούν τις λέξεις τους αντί για τα χέρια τους ή πώς να αναζητήσουν άλλους φίλους.

Σε όλα τα παιδιά χρειάζεται να υπενθυμίσουμε τις διαδικασίες του σχολείου για τέτοιες περιπτώσεις.

5.     Ενεργήστε κατάλληλα, αν χρειαστεί.

Ο γενικός κανόνας είναι ότι, αν έχει συμβεί στο σχολείο, μένει στο σχολείο. Συνεπώς, ακόμη κι αν είστε φίλοι με τους γονείς του παιδιού με το οποίο το δικό σας παιδί τσακώθηκε, δεν πρέπει να το προσεγγίσετε ευθέως.

Είναι μια δύσκολη κατάσταση, αλλά κανείς από τους δυο γονείς δεν ήσασταν εκεί. Διαφορετικές δυναμικές υπάρχουν στο σχολείο και στην παιδική χαρά. Οπότε, αν χρειάζεται να παρέμβετε, πρέπει να το κάνετε μέσω του δασκάλου.

Συναντηθείτε με το δάσκαλο έχοντας ανοιχτό μυαλό και σκοπό να μάθετε περισσότερα. Ακούστε την άποψη του δασκάλου για το περιστατικό και αναλογιστείτε πώς αυτή συγκρίνεται με την αφήγηση του παιδιού σας. Συνεργαστείτε για να δημιουργήσετε ένα πλάνο δράσης.

6.     Επανέλθετε, αν είναι απαραίτητο.

Αν η συζήτηση με το δάσκαλο κατέληξε στην απόφαση να γίνουν κάποια πράγματα, βεβαιωθείτε ότι αυτά θα υλοποιηθούν. Αν εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι η κατάσταση δεν βελτιώνεται και έχει κλιμακωθεί, πρέπει να επανέλθετε σε νέα συνάντηση με τον δάσκαλο. Αν στη φάση αυτή δεν είστε ικανοποιημένοι με την ανταπόκριση, τότε ίσως χρειαστεί να μιλήσετε με τον διευθυντή ή με τον σχολικό σύμβουλο.

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ

https://www.sitters.co.uk/blog/how-to-help-children-when-they-fall-out-with-friends.aspx