Μεγαλώνοντας ένα παιδί με Μη Λεκτικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι Μη Λεκτικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΛΜΔ) δεν είναι μόνο μαθησιακές δυσκολίες, καθώς οι κινητικές, αισθητηριακές και κοινωνικές δυσκολίες που σχετίζονται με αυτές επηρεάζουν τη ζωή σε κάθε επίπεδο. Τα παιδιά με ΜΛΜΔ δυσκολεύονται να συνδυάσουν πληροφορίες που δέχονται από διάφορα κανάλια (οπτικά, ακουστικά, αισθητηριακά) και να δημιουργήσουν μια ευρύτερη εικόνα που μπορούν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν. Για εκείνα, η ζωή είναι μια ατελείωτη σειρά από δυσκολίες και για τους γονείς τους αυτό σημαίνει έναν ξεχωριστό συνδυασμό προκλήσεων κατά τη διάρκεια της ανατροφής τους.

5 κλειδιά για τους γονείς παιδιών με ΜΛΜΔ

1.       Προλαμβάνετε: Γνωρίζετε τις προκλήσεις των ΜΛΜΔ και προβλέψτε τα προβλήματα.

2.       Κατανοήστε: Σκεφτείτε τη συμπεριφορά του παιδιού σας από τη δική του μεριά.

3.       Σχεδιάστε: Αναπτύξτε στρατηγικές για τη διαχείριση προβλέψιμων περιστάσεων.

4.       Μείνετε συνεπείς στις αντιδράσεις σας και στην στήριξή σας.

5.       Ενθαρρύνετε: Πιάστε τα παιδιά σας να κάνουν κάτι καλό.

Διαχείριση της ανελαστικότητας

Το πιο συχνό θέμα που αντιμετωπίζουν οι γονείς από τα παιδιά με ΜΛΜΔ είναι η ανελαστικότητα και η δυσκολία προσαρμογής, τα οποία είναι το αποτέλεσμα των περιορισμών επεξεργασίας ερεθισμάτων. Τα παιδιά αυτά μπορεί να είναι πεισματάρικα, ανυπάκουα και αντιδραστικά. Η κατά μέτωπο αντιμετώπιση των συμπεριφορών αυτών μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση, καθώς το να επιδεικνύει ο γονέας ανελαστικότητα δεν είναι ο καλύτερος τρόπος να διδάξει ελαστικότητα.

Στα παιδιά με ΜΛΜΔ αρέσει η δομή και συχνά δυσκολεύονται με τις μεταβάσεις. Επιπλέον, μπορεί να φαίνονται εγωιστικά, επιμένοντας σε ό,τι περιμένουν. Για παράδειγμα, μπορεί να παραπονιούνται ότι δεν μπορούν να πάνε για παγωτό, όπως ήταν προγραμματισμένο, αφού η αδερφή τους πρέπει να πάει στο γιατρό. Η αντίδραση αυτή δεν είναι ένδειξη έλλειψης ενσυναίσθησης, αλλά ο τρόπος τους να αντιμετωπίσουν μια δυσκολία που παρουσιάστηκε (στην περίπτωση αυτή η αλλαγή των σχεδίων).

Γονεϊκές στρατηγικές

  • Η επίδειξη κατανόησης είναι σημαντική. Προσεγγίστε την ανελαστικότητα με συμπόνοια («Ξέρω ότι θέλεις το Χ»), ενώ παράλληλα ξεκαθαρίστε τι είναι απαραίτητο («Χρειάζεται επίσης να κάνουμε το Υ»).

  • Μιλήστε εκ των προτέρων για τις μεταβάσεις.

  • Συμφωνήστε για τους κανόνες αναφορικά με τις προβληματικές καταστάσεις που επαναλαμβάνονται.

  • Επιβραβεύστε την επιτυχία.

Αποτρέποντας την κατάρρευση

Τα παιδιά με ΜΛΜΔ μπορούν εύκολα να νιώσουν ότι πνίγονται όταν η ρουτίνα τους ποικίλει, ακόμα και σε θετικές περιστάσεις, όπως πάρτι γενεθλίων και διακοπές. Η γνώση των ορίων του παιδιού σας βάσει παλαιότερων εμπειριών, η επίγνωση των επιβαρυντικών παραγόντων (κούραση, πείνα) και η αναγνώριση των πρώιμων σημαδιών είναι σημαντικά. Αυτές οι τεχνικές στοχεύουν στην πρόληψη ενός ξεσπάσματος. Αν αυτό συμβεί, είναι πολύ αργά.

Γονεϊκές στρατηγικές:

  • Παρατηρήστε την κατάσταση.

  • Παρέμβετε με ανακατεύθυνση ή με ένα διάλειμμα για να ηρεμήσει, στο πρώτο σημάδι έντασης.

  • Σχεδιάστε μια γρήγορη έξοδο, αν η κατάσταση κλιμακωθεί.

Αντιμετωπίζοντας τις κοινωνικές προκλήσεις

Τα παιδιά με ΜΛΜΔ δεν αντιλαμβάνονται τα μη λεκτικά σημάδια που αποτελούν το 70-90% της συναισθηματικής επικοινωνίας. Δεν κατανοούν ότι η συμπεριφορά τους είναι ενοχλητική, οι προθέσεις των άλλων δεν είναι ξεκάθαρες και η «μεγάλη εικόνα» στις κοινωνικές περιστάσεις είναι δυσνόητη. Τα παιδιά με ΜΛΜΔ μπορεί να παρανοούν τη συμπεριφορά των άλλων, να μην αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις της δικής τους συμπεριφοράς, να είναι ανάρμοστα ή να αντιδρούν υπερβολικά.

Ως αποτέλεσμα των κοινωνικών παρανοήσεων, τα παιδιά με ΜΛΜΔ είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε εκφοβισμό και στην παρανόηση των πράξεών τους. Ακόμη και τα μέλη της οικογένειάς τους μπορεί να νιώσουν ότι προσβάλλονται από τη συμπεριφορά τους.

Γονεϊκές στρατηγικές:

  • Αν υπάρχει εκφοβισμός (bullying), ενεργήστε άμεσα και σταματήστε τον.

  • Οι γονείς πρέπει να είναι σε εγρήγορση ώστε να υπερασπιστούν τα δικαιώματα του παιδιού τους και να εξηγήσουν τον τρόπο του επεξεργάζονται τα ερεθίσματα του περιβάλλοντός τους σε όσους σχετίζονται με το παιδί τακτικά.

  • Βοηθήστε τα μέλη της οικογένειας να κατανοήσουν την κατάσταση και, αν δεν την κατανοούν, συνειδητοποιήστε ότι η συμβουλή τους θα είναι λανθασμένη.

  • Η κατηγορία ή η τιμωρία ενός παιδιού για κάτι που δεν καταλαβαίνει δεν είναι ωφέλιμη. Καλύτερα να παρατηρείτε τις καταστάσεις, να αναλύετε τις στρατηγικές και να το βοηθάτε να επεξεργαστεί ό,τι συνέβη.

Άλλες προκλήσεις

Τα παιδιά με ΜΛΜΔ μπορεί να είναι εντυπωσιακά συγκεκριμένα στον τρόπο σκέψης τους, καθώς δεν πιάνουν κάποια ανέκδοτα, σχήματα λόγου και λεπτά σημεία, όπως ο τόνος της φωνής και η υπερβολή. Επειδή τα παιδιά αυτά είναι τόσο λεκτικά, η παρανόηση μπορεί να φαίνεται σε άλλους ως «υφάκι». Δεν είναι όμως, καθώς δεν «πιάνουν» αυτά που δεν έπιασαν.

Γονεϊκές στρατηγικές:

  • Να είστε άμεσοι και να κατανοείτε την αγανάκτησή τους όταν παρανοούν κάτι ή όταν δεν τα κατανοούν.

Τα παιδιά με ΜΛΜΔ συνήθως έχουν χαμηλή αντίληψη του χώρου, το οποίο καθιστά δύσκολο το να υπολογίσουν πού βρίσκονται οι άλλοι και πού βρίσκεται ο προσωπικός τους χώρος. Μπορεί να κολλάνε πάνω σας ή να είναι παραβιαστικά. Η έλλειψη αντίληψης χώρου επίσης δυσχεραίνει τη συμμετοχή του παιδιού σε αθλήματα που πρέπει κάποιος να πιάσει μια μπάλα και να κάνει κάτι με αυτήν (π.χ. μπάσκετ, ποδόσφαιρο).

Γονεϊκές στρατηγικές:

  • Χρησιμοποιήστε ένα χούλα χουπ ή την ιδέα ενός κύκλου για να εξηγήσετε πώς αντιδρούν οι άνθρωποι όταν κάποιος έρχεται πολύ κοντά.

  • Ενθαρρύνετε δραστηριότητες, όπως κολύμβηση ή πολεμικές τέχνες, όπου η αντίληψη του χώρου δεν είναι θέμα.


Πηγή:

https://www.smartkidswithld.org/getting-help/nld/strategies-for-parenting-a-child-with-nld/